KinderGarten > Novinky > Cizí jazyk otevírá dveře do světa
Malé děti všechno nové vstřebávají přirozeně. Jsou zvídavé a mají radost ze všeho, co se jim povede. Podle Mgr. Ivy Hennové stojí za to začít se seznamováním s cizím jazykem už v předškolním věku.
Proč se vlastně učit cizí jazyky?
Proč se učit cizí jazyky? Je přece úplně přirozené, že se chceme domluvit s lidmi jiných národů a nechceme zůstat v nějaké izolaci. To bychom se mohli i ptát, proč se malé děti učí jíst, chodit… Prostě to k životu patří a je to důležité. Samozřejmě je na každém, do jaké míry se naučí cizímu jazyku a jak jej využije. Nicméně říká se, že „kolik řečí umíš, tolikrát jsi člověkem“, a to platí stále. Když se podíváte někam do světa, cizí jazyk vám otvírá dveře. A nejde jen o angličtinu, kterou se mluví po celém světě, jsou to i jiné jazyky. Když přijedete do Francie a budete umět francouzsky, budou k vám lidé mnohem vstřícnější. A když přijedete do Asie a umíte základy jejich jazyka, tak vás okamžitě vezmou jako svého člověka, který tam patří, a ne jako cizince, kterému musejí něco předvádět.
To je pravda. V Indii jsem zjistila, že číslovky jsou životně důležitá záležitost.
Přesně tak. Jsou určité tematické a gramatické okruhy, které je třeba zvládnout, abychom se v cizí zemi domluvili. Patří tam nejen číslovky, ale především témata základní komunikace jako odkud kam a jak se dostat, jídlo, zdraví… Pokud se člověk neumí vyjádřit v nějakých okrajových záležitostech, nevadí to, dá se to zvládnout i „rukama nohama“. Obyvatelé cizí země celkem bez problémů akceptují vaše nedostatky v gramatice, důležité je dorozumět se. Stejně tak na vás působí cizinec, který přijede k nám a snaží se o češtinu, která je, jak všichni víme, velmi těžký a náročný jazyk. I nám je příjemnější takový cizinec, jenž se snaží češtinu alespoň trochu „lámat“. Otvírá to dveře.
Kdy je vhodné začít děti seznamovat s cizím jazykem?
Určitě už v předškolním věku, to je ideální období. Děti v tomto věku neberou cizí jazyk jako něco cizorodého, ale vnímají ho jako zábavu. Pokud se to ovšem dělá formou, která je pro ně přijatelná, tedy formou hry, využíváním písniček, básniček…
Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Informatorium 3-8 č. 4/2013